Huisstijl Laten Ontwerpen
Iedereen weet dat een bedrijf een logo nodig heeft. Maar vaak krijgt de huisstijl veel minder aandacht. Dat is jammer, want de branding van je bedrijf houdt niet op met een logo. Huisstijl ontwerp is minstens zo belangrijk! De hele visuele identiteit van jouw bedrijf moet op elkaar aansluiten en kloppen. Voor een groot gedeelte zit dat in je huisstijl. Door terugkerende kleuren, elementen en lettertypes kun je zoveel meer bereiken als het gaat om herkenbaarheid van je bedrijf.
Wat is een huisstijl dan precies?
De huisstijl van een bedrijf omvat alle elementen die samen jouw merk consistent en herkenbaar maken. Denk aan kleuren, typografie, beeldgebruik en meer. Een doordachte huisstijl laten ontwerpen zorgt ervoor dat jouw bedrijf binnen alle uitingen een geheel blijft vormen. Of je nu een visitekaartje afgeeft, mensen op je sociale media komen, of bij jou in de showroom. Met VannaDesign help ik je opweg naar een professioneel huisstijlontwerp die past bij jouw visie en doelen, maar vooral ook bij je logo.
Waar komt je huisstijl in terug?
Als het goed is in alles! De lijst is eindeloos dus die vraag is moeilijk te specificeren. Overal en in alles dien je je huisstijl in uit te dragen. Enkele opvallende voorbeelden zijn:
- Visitekaartjes: Een krachtig eerste contactmoment met klanten of partners.
- Website-ontwerp: Een huisstijl die doorgetrokken wordt naar je online aanwezigheid.
- Briefpapier en enveloppen: Professioneel ogende correspondentie versterkt jouw merk.
- E-mail templates: Bijvoorbeeld wanneer je mailings gaat verzenden.
- Social media templates: Zorgt voor herkenning op platforms als Instagram, Facebook en LinkedIn.
- Posters en flyers: Al het drukwerk moet in één oogopslag duidelijk laten zien dat jouw bedrijf daar achter zit.
Maar denk ook aan verpakkingen, brochures, presentaties en zelfs bedrijfskleding. Alles wat jouw merk visueel uitdraagt, wordt versterkt door een consistente en professionele huisstijl.
Waarom moet je huisstijl ontwerp vastliggen?
Het is té makkelijk om af te wijken in de loop van de tijd. Een flyer is net even wat leuker met een ander lettertype. De opvolger van de eerste designer treft documenten waar het logo aan de rechterzijde staat in plaats van links. Een uitzondering destijds, maar blijkbaar zijn de regels niet zo nauw. Zo is het makkelijk om steeds een beetje meer af te wijken en uiteindelijk is de eenheid en herkenbaarheid ver te zoeken. Het gevolg? Het geheel wordt rommelig, de duidelijke lijn is weg én daarmee is je herkenbaarheid ook afgenomen. Zie jij een groot merk als Coolblue, Bol.com of Amazon al afwijken van zijn kleuren en lettertypes? Dat gebeurt niet omdat het de herkenbaarheid verminderd.
Zeker wanneer personeel elkaar opvolgt of wanneer niet altijd dezelfde persoon de designs maakt is een huisstijlhandboek van groot belang. Dat is hét handboek waar alle regeltjes in zijn opgenomen. Hoe streng je de regels wilt maken is uiteraard je eigen keuze.
Wat krijg ik als ik een huisstijl laat ontwerpen?
Bij VannaDesign start het proces met een kennismaking. Samen bespreken we jouw wensen, doelgroep en merkwaarden. Op basis daarvan, én uiteraard op basis van je logo en eventuele eerdere uitingen, werk ik één of meer concepten uit die aansluiten bij jouw visie. Na een feedback ronde verfijn ik het ontwerp tot het helemaal klopt.
Wat valt er onder het huisstijl ontwerp?
Wat je precies wilt hebben bespreken we vooraf. Sommige bedrijven willen een completer pakket dan andere. Veelal bestaat een huisstijl ontwerp uit een huisstijlhandboek. Deze bevat onder andere;
- Logo gebruik (minimum formaat, plaatsing etc)
- Eventuele slogan en gebruik ervan
- Het gekozen kleurenpalet
- Een lijst met fonts en gebruik hiervan
- Terugkerende stijlelementen
Naar wens kan er ook meer worden opgenomen over;
- Fotografie of beeldgebruik
- Tone of voice
Ook kan het huisstijl ontwerp worden uitgebreid met huisstijldocumenten zoals bijvoorbeeld visitekaartjes of briefpapier. Sommige bedrijven breiden het verder uit met achtergrondinformatie – zoals bedrijfsgeschiedenis, missie en visie – die voor andere takken in de organisatie interessant kunnen zijn.
Uiteindelijk hangt wát je krijgt dus af van wat je wilt hebben. In elk geval krijg je bij een huisstijl ontwerp het huisstijlhandboek in PDF met de gewenste hoofdstukken.
Aan de hand hiervan kunnen latere designs van marketingmiddelen worden opgemaakt. Neem je bijvoorbeeld huisstijldocumenten af zoals een visitekaartje dan krijg je uiteraard een compleet pakket aan bestanden waarmee je naar elke drukkerij of online printservice kunt.
Wil je een huisstijl ontwerp passend bij je logo?
Laten we hier dan samen werk van maken! De eerste indruk is van groot belang. Het mooiste is dan ook als je direct bij de start van je bedrijf een huisstijl ontwerp hebt bij je logo. Maar een latere professionaliseringsslag behoort ook zeker tot de mogelijkheden! Je klanten zullen het absoluut opmerken en waarderen als je bouwt aan een professioneel merk. Samen komen we tot een professioneel, passend en vooral praktisch huisstijl ontwerp.
Met een beetje hulp maak jij een blijvende indruk op je klanten. Waar en hoe ze ook met jouw merk in aanraking komen.
Klaar om jouw bedrijf professioneel neer te zetten? Neem contact op en ontdek wat een sterke huisstijl voor jou kan betekenen!
Heb je nog geen logo?
Je logo is buiten je keuze voor welk bedrijf je wilt voeren en hoe je gaat heten eigenlijk de eerste stap! Alleen met een professioneel logo maak je een goede eerste indruk. Meer weten? Bekijk de pagina over het laten ontwerpen van een professioneel logo.